کمیسیون ماده صد
در صورتی که ساخت و ساز ملک شما با مجوز صادر شده همخوانی نداشته باشد و یا ساخت و سازتان بدون اقدام برای گرفتن پروانه مورد نظر باشد، پرونده ساختمان سازی شما به کمیسیون ماده صد فرستاده میشود. در این صورت در این کمیسیون پیرامون وضعیت ملک و ساخت و ساز شما تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.
مدارکی که برای تکمیل پرونده خود برای کمیسیون ماده صد نیاز دارید شامل موارد زیر است:
- تهیه فرم مربوطه توسط دایره ساختمان
- کپی سند مالکیت
- کپی گزارش مامور فنی شهرداری
- کپی پروانه ساختمانی
- کپی گزارش مهندس ناظر
تغییر کاربری ملک
در صورتی که میخواهید برای تغییر کاربری ملک خود اقدام کنید باید مراحل و موارد زیر را انجام دهید:
- تهیه کپی سند مالکیت و گواهی ثبتی
- تهیه نقشههای هوایی
- کپی نقشه کاربری
- ارایه نظریه کمیسیون ماده ۱۲ از اداره کل راه و شهرسازی میبد.
- اخذ فرم صورتجلسه تغییر کاربری از دایره ساختمان و تکمیل آن توسط متقاضی و امضای مسؤول دایره ساختمان.
- مراجعه به واحد طرحها جهت امضای صورتجلسه فوق.
- مراجعه به واحد درآمد جهت محاسبه تغییر کاربری و اخذ چک سپرده از مالک و امضای صورتجلسه فوق.
- مراجعه به دایره ساختمان جهت تکمیل و امضای فرم اطلاعات کمیسیون ماده ۵ و تهیه پیشنویس نامه جهت اداره کل راه و شهرسازی و مهر نمودن کلیه مدارک فوق.
- مراجعه به واحد درآمد و دبیرخانه جهت امضا و تایپ و شماره نمودن نامه فوق و ارسال مدارک مذکور به اداره کل راه و شهرسازی (کمیسیون ماده ۵) از طریق شبکه دولت.
- بازدید و عکسبرداری ملک و محل آن توسط کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی با حضور نماینده شهرداری و مالک ( بازدید ملک تقریباً هر ۳۰ الی ۴۵ روز یک بار میباشد).
- تشکیل جلسه کمیسیون و تصمیمگیری در مورد کاربری آن با حضور نماینده شهرداری و غیره در محل اداره کل راه و شهرسازی (که معمولاً یک روز بعد از بازدید ملک میباشد) .
- در صورتی که اداره کل راه و شهرسازی پس از بررسی لازم با تغییر کاربری پلاک مذکور مخالفت نمود چک فوق به متقاضی برگردانده میشود و مالک در این خصوص حق هیچ گونه اعتراضی ندارد.روکی موقعیت پلاک
پایان کار ساختمان
برای تکمیل اطلاعات و درخواست گواهی پایان کار ساختمان در هنگام مراجعه به دایرهی ساختمان باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید و مراحل ذکر شده را انجام دهید:
- مراجعه به دایره ساختمان جهت اخذ و تکمیل فرم درخواست صدور پایانکار توسط مالک و اخذ دستور شهردار یا معاون و ثبت در دفتر
- اخذ فرم گواهی اتمام عملیات ساختمانی از دایره ساختمان و تکمیل آن توسط مهندس ناظر و ارایه به شهرداری
- مراجعه به دایره ساختمان جهت تعیین زمان بازدید ساختمان
- پس از بازدید، مالک به دایره ساختمان مراجعه و با اخذ برگ درخواست پرونده به بایگانی مراجعه میکند و با ارایه کارت شناسایی پرونده ساختمانی را تحویل میگیرد
- مراجعه به دایره ساختمان جهت اخذ گزارش پایانکار توسط مأمور فنی
- در صورت عدم تخلف، مراجعه به واحدهای درآمد و نوسازی جهت محاسبه عوارض و پرداخت در شعبه مرکزی بانک ملی
- مراجعه مجدد به واحدهای درآمد و نوسازی جهت امضا و تائید پرداخت عوارض مربوطه
- مراجعه به دایره ساختمان جهت تکمیل قسمت پایانکار شناسنامه ساختمان (در صورتی که عوارض مربوطه چکی باشد گواهی موقت صادر میشود تا چکهای آن وصول گردد)
- امضای مسئول دایره ساختمان و تأیید نهایی توسط شهردار یا معاون وی
- مراجعه به دبیرخانه جهت ثبت و شماره کردن پایانکار شناسنامه ساختمانی
- مراجعه به بایگانی جهت تحویل پرونده ساختمانی و اخذ کارت شناسایی خود
تمدید پروانه ساختمان
در صورتی که نیاز به دریافت پروانه ساخت و یا تمدید آن دارید در هنگام مراجعه به دایرهساختمان مدارک زیر را با خود به همراه داشته باشید و مراحل زیر را طی کنید:
- مراجعه به دایره ساختمان جهت اخذ وتکمیل فرم درخواست تمدید پروانه توسط مالک و اخذ دستور شهردار یا معاون و ثبت در دفتر
- اخذ فرم پیشرفت عملیات ساختمانی از دایره ساختمان و تکمیل آن توسط مهندس ناظر و ارایه به شهرداری
- مراجعه به دایره ساختمان جهت تعیین زمان بازدید ساختمان
- پس از بازدید، مالک به دایره ساختمان مراجعه و با اخذ برگ درخواست پرونده به بایگانی مراجعه می کند و با ارایه کارت شناسایی پرونده ساختمانی را تحویل میگیرد
- مراجعه به دایره ساختمان جهت اخذ گزارش تمدید پروانه توسط مأمور فنی
- مراجعه به واحدهای درآمد و نوسازی جهت محاسبه عوارض و پرداخت در بانک ملی مرکزی
- مراجعه مجدد به واحدهای درآمد و نوسازی جهت امضا و تائید پرداخت عوارض مربوطه
- مراجعه به دایره ساختمان جهت معرفی مالک به بیمه تأمین اجتماعی بابت تمدید پروانه
- ارائه جوابیه بیمه تأمین اجتماعی به شهرداری و اخذ دستور شهردار یا معاون جهت درج در پرونده
- مراجعه به دایره ساختمان جهت تکمیل قسمت تمدید شناسنامه ساختمان
- امضای مسئول دایره ساختمان و تأیید نهایی توسط شهردار یا معاون وی
- مراجعه به دبیرخانه جهت ثبت وشماره کردن تمدید شناسنامه ساختمانی
- مراجعه به بایگانی جهت تحویل پرونده ساختمانی واخذ کارت شناسایی خود
تغییرات و اصلاحات پروانه ساختمان
- مراجعه به دایره ساختمان جهت اخذ و تکمیل فرم درخواست تغییرات و اصلاحات پروانه توسط مالک و اخذ دستور شهردار یا معاون و ثبت در دفتر
- اخذ فرم پیشرفت عملیات ساختمانی از دایره ساختمان و تکمیل آن توسط مهندس ناظر و ارایه به شهرداری
- مراجعه به دایره ساختمان جهت تعیین زمان بازدید ساختمان
- پس از بازدید، مالک به دایره ساختمان مراجعه و با اخذ برگ درخواست پرونده به بایگانی مراجعه می کند و با ارایه کارت شناسایی پرونده ساختمانی را تحویل می گیرد
- مراجعه به دایره ساختمان جهت اخذ گزارش زیربنا توسط مأمور فنی
- مراجعه به واحدهای درآمد و نوسازی جهت محاسبه عوارض و پرداخت در بانک ملی مرکزی
- مراجعه مجدد به واحدهای درآمد و نوسازی جهت امضا و تائید پرداخت عوارض مربوطه
- مراجعه به دایره ساختمان جهت معرفی مالک به بیمه تأمین اجتماعی بابت افزایش زیربنا (قابل ذکر است اگر بیمه پرداخت شده از سال گذشته باشد تأمین اجتماعی ما به التفاوت بیمه را نیز محاسبه و اگر از سال جاری باشد ما به التفاوت تصاعدی آن را هم دریافت می کند)
- ارایه جوابیه بیمه تأمین اجتماعی به شهرداری و اخذ دستور شهردار یا معاون جهت درج در پرونده
- مراجعه به دایره ساختمان جهت تکمیل قسمت تغییرات و اصلاحات شناسنامه ساختمان
- امضای مسئول دایره ساختمان و تأیید نهایی توسط شهردار یا معاون وی
- مراجعه به بایگانی جهت تحویل پرونده ساختمانی و اخذ کارت شناسایی خود
اخذ عدم خلافی
- مراجعه به دایره ساختمان جهت اخذ و تکمیل فرم درخواست عدم خلافی پروانه توسط مالک و اخذ دستور شهردار یا معاون و ثبت در دفتر
- اخذ فرم پیشرفت عملیات ساختمانی از دایره ساختمان و تکمیل آن توسط مهندس ناظر و ارایه به شهرداری
- مراجعه به دایره ساختمان جهت تعیین زمان بازدید ساختمان
- پس از بازدید، مالک به دایره ساختمان مراجعه و با اخذ برگ درخواست پرونده به بایگانی مراجعه می کند و با ارایه کارت شناسایی پرونده ساختمانی را تحویل می گیرد
- مراجعه به دایره ساختمان جهت اخذ گزارش عدم خلافی پروانه توسط مأمور فنی
- مراجعه به واحدهای درآمد و نوسازی جهت محاسبه عوارض و پرداخت در بانک ملی مرکزی
- مراجعه مجدد به واحدهای درآمد و نوسازی جهت امضا و تائید پرداخت عوارض مربوطه
- درصورت نداشتن خلافی، مراجعه به دایره ساختمان جهت تکمیل قسمت عدم خلافی شناسنامه ساختمان (درصورت افزایش بنا می بایست بیمه مربوطه پرداخت شود)
- امضای مسئول دایره ساختمان و تأیید نهایی توسط شهردار یا معاون وی
- مراجعه به دبیرخانه جهت ثبت و شماره عدم خلافی شناسنامه ساختمانی
- مراجعه به بایگانی جهت تحویل پرونده ساختمانی و اخذ کارت شناسایی خود
اخذ پروانه ساختمان
مراحل تشکیل پرونده و صدور شناسنامه ساختمانی (با کاربری مسکونی و یا تجاری)
مرحله اول : تشکیل پرونده
- ارایه کپی و سند مالکیت یا گواهی ثبتی به دایره ساختمان
- ارایه کپی شناسنامه و کارت ملی مالک
- ارایه کروکی موقعیت زمین
- تهیه نقشه هوایی (توسط دایره نوسازی)
- تعیین کاربری ( توسط مهندس زارعی)
- تأیید واحد طرحها (توسط آقای احمدیان)
- تکمیل فرم درخواست پروانه و اخذ دستور شهردار یا معاون و ثبت در کامپیوتر (دبیرخانه)
- تکمیل فرم بازدید و اخذ دستور شهردار یا معاون و ثبت در کامپیوتر (دبیرخانه)
- رأی زمین شهری (از اداره کل راه و شهرسازی میبد که مدارک لازم بدین شرح میباشد: ۱-کروکی زمین و نقشه هوایی با تعیین کاربری و مهر شهرداری ۲- کپی سند و یا گواهی ثبتی ۳- کپی شناسنامه و کارت ملی مالک)
- مراجعه به واحد نوسازی جهت دریافت کد نوسازی پلاک و غیره
- مراجعه به دایره ساختمان جهت گرفتن نوبت بازدید زمین مورد نظر
- دستورالعمل تهیه نقشه ساختمانی (بعد از بازدید توسط مأمور فنی) که باید توسط مأمور فنی و شهردار یا معاون امضا شود و دبیرخانه در کامپیوتر ثبت و شماره نماید.
مرحله دوم : ترسیم نقشه ساختمان
- تحویل دستورالعمل تهیه نقشه به مهندس ناظر ساختمانی جهت طراحی نقشه ساختمان و تکمیل چک لیست آییننامه ۲۸۰۰ زلزله
- ارایه نقشههای ساختمان و چک لیست به دایره ساختمان شهرداری
مرحله سوم : بررسی نقشه ساختمان
- بررسی نقشههای ارسالی توسط مأمور فنی بازدیدکننده از زمین
- تکمیل فرم محاسبه توسط مأمور فنی
- ارایه برگ محاسبه با پرونده به واحد درآمد جهت صدور فیشهای مربوطه.
- پرداخت فیشهای صادره زیربنایی و غیره (بانک ملی ) و ارایه به دایره ساختمان
- تأیید نقشهها و غیره توسط نظام مهندسی (آدرس: بلوار بسیج - رو بروی چاپخانه کنام)
- اخذ و تأیید برگ تعهد نظارت - برگ تعهد طراحی و برگ تعهد کارفرما توسط نظام مهندسی و امضای ناظر
- محضری کردن برگ تعهد کارفرما
- اخذ دستور شهردار یا معاون وی جهت برگ تعهد نظارت و طراحی و تعهد کارفرما و ثبت آن در کامپیوتر (دبیرخانه)
مرحله چهارم : صدور نامه بیمه
- صدور نامه بیمه از دایره ساختمان و اخذ امضای شهردار یا معاون و ثبت در کامپیوتر (دبیرخانه)
- تحویل نامه بیمه به سازمان تأمین اجتماعی میبد
- اخذ فیش از تأمین اجتماعی و پرداخت آن و گرفتن نامه بیمه با امضا و شماره جهت ارایه به شهرداری
- اخذ دستور شهردار یا معاون وی جهت نامه تأمین اجتماعی و ثبت در کامپیوتر(دبیرخانه) و ارایه به دایره ساختمان
مرحله پنجم : صدور شناسنامه ساختمانی
- تحویل پرونده به دایره ساختمان جهت نوبت گرفتن بابت نوشتن پیشنویس و اصل شناسنامه ساختمان (نوبت حداقل یک روز)
- مراجعه ناظر به شهرداری جهت امضای پیشنویس و اصل شناسنامه ساختمانی (مالک میبایست به ناظر اطلاع دهد تا اقدام نماید)
- امضای پیشنویس و اصل شناسنامه ساختمان توسط مسؤول دایره ساختمان و شهردار (یا معاون وی)
- مراجعه به دایره ساختمان جهت مهر نمودن اصل شناسنامه ساختمان
- مراجعه به بایگانی جهت ثبت و شماره کردن شناسنامه ساختمان و ارایه کپی نقشه و اصل شناسنامه ساختمان (صفحات تکمیل شده هر کدام دو برگ)
- مراجعه به دایره ساختمان جهت مهر نمودن کپی نقشههای مربوطه جهت ارایه به بانک
مدارک متفرقه
- کپی وکالتنامه
- کپی شناسنامه وکیل
- کپی قولنامه زمین
- فرم بدون سند
- فرم محضری سند مشاعی
- انحصار ورثه
- صورتجلسه تغییر کاربری
- نامه اداره کل راه و شهرسازی بابت تغییر کاربری
- فیش تغییر کاربری
- صورتجلسه توافقی
- نامه تفکیکی
- صورتجلسه تفکیکی ثبتی
- گواهی ثبتی
- واگذاری زمین از مصلــی
- واگذاری زمین از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
- واگذاری زمیـــن از اداره کل راه و شهرسازی
- واگذاری زمین از فرهنگیان
- واگذاری زمین از تعاونی کوثر بسیجیان
- نامه از اوقاف و امور خیریه (زمین موقوفه)
- نامه میراث فرهنگی (زمین محدوده میراث)
- نامه اداره برق (در خصوص حریم تیر برق)
- نامه بنیاد شهید و مستضعفان
- نامه کمیته امداد
- مجوز از شورا
- مجوز از دفتر فنی استانداری
- پایانکار
- عدم خلافی و غیره